mandag 5. november 2012

Back to work...

Hei.

I dag var permisjonen over! Med jobbsandalene, to matbokser, skriveboka og Buypasskortet i sekken ankom jeg legekontoret ti på åtte. Slapp heldigvis å huske koden da en vennlig sjel var på plass like før meg. Klarte å logge meg inn på PC'en før jeg måtte ha en liten pause og morgen-te...



Permisjonen har jo som vanlig gått så alt for alt for fort. Hvor ble de ni månedene med babykos av? En forklaring er jo at de forsvant i husbygging, flytting, sommerferie og utpakking av esker, men det var jo et hav av tid som lå foran meg der i januar da jeg sa morna på jobben, la bort A-reseptblokka for godt (hvis noen kunne fortelle meg hvor jeg har lagt den så ville jeg blitt glad, blir dårlig med A-resepter fremover til jeg får trykket nye, bare så det er sagt) og vraltet hjemover med struttende mage...

Men det er jo godt å være tilbake også da. Særlig det å bytte ut til tider noe ensidige samtaler med Yme med dype, fornuftige samtaler med voksne mennesker. I dag fant flere slike sted.

En viktig diskusjon jeg deltok i i dag var om "ingefærnøtter" (kjeks kjøpt på Coop) smakte som:
1: 90% pepperkake
2: 70% pepperkake og resten Ajax
3: rett og slett Jif
4: Annen valgfritt såpe
5: smakte godt av ingefær og intet mer

Laaaaang diskusjon og den er ikke ferdig ennå. Selv holder jeg en knapp på en kombinasjon av 5 og 4...

En annen viktig diskusjon var om 22 liter Pepsi max i året egentlig er en stor mengde brus å drikke. Noen synes det, andre, som meg selv syntes dette hørtes veldig lite ut. Vi snakker tross alt om Pepsi Max her, kongen over de sorte leskende drikkene i brusform. 22 liter fordelt på 365 dager er jo faktisk ikke mer enn 0,06 liter om dagen. Usle 6 milliliter. Det er jo ingenting. Nå må man ta i betrakting de gale, gale mennesker som ikke drikker Pepsi Max slik at vi livsnytere får deres andel, men allikevel, nei jeg synes ikke dette er et alarmerende høyt tall. Irrelevante argumenter som at man ikke kan regne med ukedager, man skal bare drikke brus i helgene, ble dratt frem slik at antall dager å dele på ble færre, men jeg mener... Hallo! Så gled diskusjonen over på julebrus og langt ut østover til søta bror der de har noe enda bedre nemlig julemust og greier og greier.. Men mine tanker om julebrus har jeg jo tidligere fortalt om så det lar jeg ligge nå..

Oppvask må jo diskuteres på et pauserom. Hvem vasker mest? Hvem er synderen som vasker minst? Kan man i det minste vaske etter seg selv? Må vi vaske, kan vi kjøpe pappkrus? En uendelighet av muligheter rundt dette temaet.

Sånn ellers så har vi fått nytt datasystem på jobb. Det er jo alltid så koselig. Nå har jeg en stor stor forhåpning om at når bare litt sånne her innkjøringsvansker er over så blir det så ufattelig mye bedre enn det gamle. Så jeg får se gjennom fingrene med at jeg i dag brukte 7,5 timer på å lese 98 epikriser og oppdatere hele 3 medisinkort... I morgen har jeg full liste så jeg regner med å være ferdig ca til TV2-nyhetene i morgen kveld...

Alt i alt så var det trivelig å komme tilbake på jobb, trivelige kolleger som av en eller annen grunn har savnet meg. De sier det i allefall. Og så var det godt å komme hjem da, til en syk Yme som begynte å gråte da han så meg, en syk Eir som ikke engang gadd å løfte hodet til et hei da jeg kom inn, en Isa som erklærte at hun var litt opptatt med å leke så hun kunne ikke fortelle meg hvordan dagen hadde vært, en litt under snittet entusiastisk Henning som hadde brukt sin første permisjonsdag på å demontere doen vår da jeg var så uheldig å skylle ned "godlukta" som hang på kanten i går kveld og snille snille mammaen min som hadde middagen klar når jeg kom.

Hverdagen har innhentet meg!

11 kommentarer:

  1. Nei - det er ikke mye med 22 liter Pepsi-Max i året. Jeg ler av 22 liter i året (mulig tannlegen min ikke ler like mye - kanskje han faktisk gråter lit... men men). Og så lurer jeg litt på hva julemust er?

    Du får ha lykke til med andre dag på jobb etter permisjon, jeg kjenner jeg gleder meg litt til fortsettelsen;)

    Fin kveld og fortsatt god uke,
    - Hanne -

    SvarSlett
    Svar
    1. Tasnnlegen min fortalte meg at syreskader, det får man dekket av NAV, så skal man først ha skader på tennene er syreskader absolutt å foretrekke :) :)

      Fin uke til deg og!

      :)

      Slett
  2. Nei hallo, 22 liter i året er da ingenting.....Den pallen jeg fikk i bursdagsgave varte i alle fall ikke et helt år. Ikke et halvt en gang. Men jeg beskylder Mannen for å ha forsynt seg grådig av bursdagsgaven min.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg sier det igjen: for en fantastisk bursdagsgave! Den som hadde slike venner :) :)

      Slett
  3. Det høres ikke mye ut med 22 liter Pepsi-Max fordelt på 365 dager. Jeg er en av de gale som ikke drikker denne svarte drikken. Jeg holder meg for det meste til vann.

    Cecilie

    SvarSlett
  4. Her i huset er Pepsi Max et must! Velkommen tilbake på jobb!!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takker, takker. Ja her er det krise om det er tomt..

      Slett
  5. Nei, det er SLETT IKKE mye brus, herrejemini! Det er jo bra sondig hvor ulikt vi ser på ting..! Er nok litt for glad i slike edle dråper jeg.. Ehem.. Bra det første svaret her, at NAV dekker syreskader, kjekt å vite!

    høres ut som du hadde en god første dag på jobben i går, med vaskediskusjoner og "Eh.. hvor er A-reseptene hen 'a..?" Tenker du kommer deg raskt inn i helbrederrollen din igjen.

    Jeg elsker den herlige, frie måten du skriver på! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takker Mima. Joda, etter endt dag i dag så føltes det som om ting begynte å falle på plass, legen Laila var tilbake og hvor ble det av mammaen med ammetåke...

      Slett
  6. 22 liter per år blir 60,274 milliliter om dagen, alltså 0,6 deciliter. Med tanke på att dette alltså er gjenomsnittet per person i norge, og att sikkert halvparten av innevånerne ikke drikker pepsi max i det hele tatt så syns jeg det er en del brus...

    SvarSlett