mandag 1. oktober 2012

Fiskepinner.

Hei.

Fisk er jo godt, men her i huset så har vi en tendens til å alltid spise det samme. Det går i stekt torsk og stekt sei med diverse tilbehør. Jeg er den første til å innrømme at det jo er min feil, Jeg KAN steke torsk og jeg KAN steke sei. Jeg KAN IKKE koke fisk. Det blir bare møl av det.

Men så fikk jeg, eller det vil si, jeg kjøpte dyrt, en fin paneringstupperwaredings. Og for å rettferdiggjøre kjøpet for meg selv så måtte jeg jo panere noe. Og for å slå to fluer så ble det da fisk tilberedt på et annet vis enn vanlig, dog ikke kokt.

Man tar en valgt fiskefilet som man har i fryseren, eller kjøper fra butikkens fryser. Jeg har brukt torsk. Denne deler man opp i fine fiskepinner. Det er faktisk veldig greit om ikke fisken er helt tinet når man gjør dette.



Så knuser man store mengder Corn Flakes i stavmikseren.


I den knuste Corn Flakesen har man litt krydder. Salt, pepper, dill, persille og estragon var de jeg valgte her. Jeg har blandingen i min paneringsduppeditt, men det går så klart like bra i en skål.


Så vender man fiskebitene først i mel og deretter i egg. Jeg har akkurat lært at om man har litt salt i egget så blir all den seige gugga borte. Det funker faktisk. Mulig at alle andre i hele verden visste dette, men det gjorde altså ikke jeg.


Så kommer man til paneringen. Dersom man har en paneringsduppeditt fra tupperware går dette som en lek. Dersom man ikke har det, må man manuelt vende fiskepinnene i corn flakesen. Det går det også, men tar jo klart lengre tid og man blir grisete på fingrene!
Etter panering ser fiskepinnene slik ut

Så gjentar man mel, egg, corn flakes, mel, egg, corn flakes til man har ønsket mengde fiskepinner.


Så frityrsteker man fiskepinnene. Jeg aner ikke om man i stedet for frityrkoker kan steke dem i stekeovn, på panne, i en kjele med olje eller noe annet. Det kan godt hende at man kan det, men jeg har bare prøvd frityrkoker. Man friterer til de er passe gyldne og sprø, det går fort, ett til to minutter.


Så er det bare å servere sprø, deilige fiskepinner. Vi har brukt å ha ris og diverse sauser for å dyppe pinnene i. Soyasaus, sweet chilisaus, barbequesaus, remulade, ketchup, you name it...... Det går også an å gå for et sunnere alternativ med kokt potet (i den grad potet er sunt for tiden) og raspet gulrot. Hvis man vil slå seg helt løs på frityrfronten kan man jo lage fiskestykkene større, lage chips og vips har man fish and chips! Fiskepinnene er også gode kalde dagen etter, og supre å sende med ungene i matboksen. Mulighetene er mange. Uansett hva du velger, god middag!





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar