onsdag 24. oktober 2012

En toretters på en høstdag.

Hei.

Tenkte jeg kunne gi dere en ide til middag på søndag. Viktig å planlege slikt i god tid nemlig. Selv er planen en bedre middag på ferga da vi skal hjem i helga, men med tanke på hvordan forrige fergetur på den strekningen artet seg så har jeg også fått en avtale med mamma om varm lunch før vi reiser.

I alle fulle fall. For noen uker siden kom Eir hjem og spurte: "kan vi ha sånn pakke til middag som Vilma har??" Dette er i mine øyne et skikkelig lurespørsmål for svarer jeg ja kan jeg risikere å måtte lage noe helt forferdelig til middag. Svarer jeg nei kan jeg jo gå glipp av noe skikkelig godt så jeg følte behovet for en mer presis forklaring var til stede..

"Jo de tok noe kjøtt og noe greier også var det tomat og ost og sånn og så laget de pakke! Og oliven mamma, det må være oliven der!"

Med en slik presisering var det jo klart at vi måtte ha dette til middag. Heldigvis traff jeg Vilmas mamma dagen etter og hun kunne bekrefte at de hadde hatt "noe kjøtt og noe greier og tomat og ost og laget en pakke" Hun var også så snill at hun senere samme kveld sendte meg oppskriften på facebook.

Retten heter Lamb Kleftiko og er en gresk delikatesse. Som tidligere beskrevet tar man kjøtt, nærmere bestemt lammekjøtt, vi brukte fårikålkjøtt fra Joker da vi ikke hadde en slakteklar sau for hånden.

Man skjærer også opp grønnsaker etter ønske i passende biter. For at maten virkelig skal bli bra er det viktig med rett antrekk under kuttingen. Prinsessekroner fungerer veldig godt.


Grønnsakene vi valgte var løk, potet, paprika, tomat, champinjong, gulrot og purre. I tillegg hadde vi terninger av jarlsberg, fetaost og oliven.


Så lager man hver sin pakke med akkurat det man selv har lyst på. Pakken lages av folie som først smøres med olivenolje. Salt og pepper has på og annet krydder som behager. Vi brukte oregano. Her er tante  gang med sin pakke


Så settes pakkene i ovnen. Man kan enten langsteke dem på 125 grader i 3-4 timer eller skru opp temperaturen og steke fortere. Vi begynte med langsteking, men ble så sultne at vi skrudde opp til 200 så en kombinasjon går helt fint.

Så får alle hver sin pakke og bon apetit!


Det er godt mulig at dette ikke ser ut som det de lager hjemme hos Vilma i det hele tatt, men det vi endte opp med var i allefall veldig, veldig godt. Mammaen til Vilma får heller komme med gode råd her under om det er noe vi har glemt :)

Etter en slik middag så klarer man ikke på dessert. Men man kan alltids ta en muffins til kaffen. Her er en oppskrift på noen utrolig gode muffins som jeg fant på Bake kake og andre saker. Det er en flott blogg skrevet av Lone og dette er tredje oppskrift derfra jeg prøver. Neste på lista er en utrolig fristende Smash ostekake, men den tror jeg får vente til det blir farsdag.

I allefall. For å lage røre til ca 12 muffins trenger du:

125 gram smør
2 dl sukker
2 egg
4,5 dl mel
2 ts vaniljesukker
2 ts bakepulver
1,5 dl melk

Du rører smør og sukker hvitt. jada, det blir faktisk hvitt men det tar forferdelig lang tid!


Så tilsetter man egg og rører de inn.

Deretter tilsetter man mel og bakepulver og vaniljesukker. Her i huset er ikke alltid en te-skje en te-skje så i dag ble de ekstra luftige og høye..


Og til slutt rører man inn melk. I dag brukte jeg fløte for jeg hadde en pakke jeg måtte få brukt og det funka det også..

Så kommer det beste. Man tar nemlig frukt og har oppi. På bloggen til Lone så har hun brukt bare epler. Men jeg tok både eple og pære og skar i biter, blandet med kanel og hadde oppi muffinsrøra.





Man må selvfølgelig prøvesmake ingrediensene for å sjekke kvaliteten og vi har egne folk til slikt..


Så til plommen i egget, kremen på kaka eller toppen av kransekaka.... Vaniljekrem. Ei te-skje på hver muffins før de går i ovnen på 220 grader i 15-20 minutter.



Så da burde søndagen være i boks og dere får sende meg varme tanker når jeg sitter på ferga mens dere koser dere med lam og muffins..

(og om noen lurer på hvorfor Isa baker i pysjen så er altså muffinsbaking en fin aktivitet for unger som ikke er så syke på dagen, men som er veldig syke på natta. I natt fant vi frem betapred og satt ute på trappa i storm, mens vi ventet på tante som var hasteinnkalt for å sove sammen med Yme. Så dagens rose til tante som stilte opp på sekunders varsel når vi ringte og vekte henne :) )




7 kommentarer:

  1. Så veldig gode ut. Bra tanta kunne stille opp når gullhøna er syk. Stakkars Isa håper hun blir bedre snart.

    SvarSlett
  2. Anita Kjærnes Christensen24. oktober 2012 kl. 22:47

    Joho Laila, pakkene så superbra ut! Kan absolutt anbefales, og så et det så fint at alle kan lage sin egen pakke og unngå forferdelser som "æsj, smelta ost!". Muffinsene ser fantastisk gode ut, må prøves! :-)

    SvarSlett
  3. Virker bedre i kveld så håper det er over nå..

    SvarSlett
  4. Takk Anita. Det var godt vi ikke bomma helt :) Tror dog at isa ikke helt så for seg hvordan dette skulle bli når det var ferdig for det ble endel, ææææsj, eg lika jo ikke kokte grønnsaker.. Så hun fikk kjøtt potet og restene av ingrediensene :)

    Muffinsene er supergode!

    SvarSlett
  5. Tusen takk for rosa :) Den va kjempefin ;)

    SvarSlett
  6. Jeg teller kalorier om dagen... og får lyst på gooode muffins :)

    Gode torsdagen til deg !
    Her blåser det nesten bort ...

    SvarSlett
  7. Ha en fin torsdag du og. Her blåste det godt i går og i dag kom snøen. Minstejenta kunne fortelle at nå er det vinter så jeg står på hode og leter etter luer og votter...

    SvarSlett