fredag 14. september 2012

Skryt til Gildeskål kommune.

I dag skal jeg gjøre noe så uventet og sjokkerende som å skryte av Gildeskål kommune. Skrytet kommer nedi her så det er bare å smøre seg med tolmodighet...

En kjekk, ung og særdeles trivelig prest som jeg kjenner (se der, allerede nå kom det noe skryt, for Gildeskål har nemlig en veldig bra prest!) sa en gang fra senen i kulturhuset: "ikke tenk på hva Gildeskål kommune kan gjøre for deg, men på hva du kan gjøre for Gildeskål kommune." Nå har ikke jeg for vane å gå rundt å huske 17.mai-taler, men akkurat den husker jeg. Mest fordi presten, fra senen, oppfordret alle til å delta i en babyboom. Det er jo for det første ikke så vanlig at prester oppfordrer til sex på denne måten, men i tillegg så hadde vi for vår del allerede deltatt uten at vi visste det der og da :) 9 mnd senere ble Yme født og litt før det prestens datter som vel ble offentliggjort under samme tale..

Tilbake til hva jeg mener vi har gjort for Gildeskål kommune. For det første så har vi jo flyttet hit. Vi har også gitt kommunen tre nye innbyggere i for oss ganske rask rekkefølg, her kronologisk fra toppen, Eir, Isa og Yme:


 

Vi har kjøpt tomt, dog ikke fra kommunen, men i kommunen da kommunen ikke hadde noen, vi har målt opp, tinglyst og betalt gebyrer utallige ganger føles det som, vi har bygget et lite hus,

en prosess som mer har vært som å bære staur i motbakke. Jeg innrømmer, vi er ikke de aller beste på dugnad, men vi har malt benker og pusset båt i barnehagen, Henning satte opp noen gipsplater på kulturhuset og vi passet på hoppeslottet på midtsommertreffet. Jeg bakte til og med en kake da, rett nok en mislykket kake, men hvem kan vite at gele ikke stivner når man putter kiwi oppi? Vi betaler vår skatt med glede, særlig eiendomskatten for tiden da man slipper slikt på nybygg i hele fem år :) Vi er ikke akkurat politisk aktiv, men vi har stemt både ved kommunevalg og kirkevalg. Vi har stilt opp på gladsak i avisa om at kommunen fant plass til alle i barnehagen. Så noe har vi da gjort.

Og endelig, på tirsdag så betalte alt seg! Torsdagen før, altså fem dager før gikk jeg inn på kommunehuset med søknad om ferdigattest. Vedlagt var også avfallplan og sluttrapport om avfallsbehandling, da slikt må følge på store industribygg, må vite.... Spesielt nøye utfyllt var punkt 7051-55 Maling, lim, lakk, fugemasser, spraybokser m.m. (også "tomme" sprøytepatroner!)  punkt 7152 Organisk avfall uten halogen , punkt 7155 Avfall med bromerte flammehemmere (vesentlig skumplast) og punkt 7156 Avfall med ftalater. På kommunehusets servicekontor blir man møtt av en smilende Svanhild. Jeg fikk se på at hun stemplet søknaden min inn, og ble dermed beroliget for at de ikke skulle kunne si at den ikke var kommet dem i hende. Nå hadde vi jo både papirkopi, scannet dokument i PDF og JPG hjemme slik at den lett kunne sendes på nytt om det skulle behøves. Jeg prøvde å spørre om saksbehandlingsstid med et lett humoristisk: "og svar, det får vi om et par år?" Valgte å tolke "kan ikke tro de trenger riktig så lang tid" som et humoristisk svar tilbake.

På tirsdag dumpet en mail ned i innboksen. Ferdigattest! var den liflige overskriften. Og dagen etter kom orginalen i posten. Den er stemplet og underskrevet så dette kan ikke være en spøk heller. En saksbehandlingstid på fem dager, tre dersom man tar bort helga, og det må man jo gjøre. Det er fantastisk! Applaus, ballonger, hurrarop! Utrolig bra service, fortsett sånn! Nå tenker jeg tilbake på hele prosessen mer som en fødsel. Man gleder seg i forkant, det er et helvete mens det står på og så er alt lykke og alt vondt glemt tilslutt.

Legger ved et bilde av vår rykende ferske ferdig attest og da jeg er av den oppfatning at æres den som æres bør legges underskrift og stempel ved slik at saksbehandleren får sin del av rosen! For dette synes jeg var flott.


Senere i dag kommer et innlegg om en fantastisk rett man kan ha som helgekos. Tviler på at jeg rekker det slik at dere kan kose dere med den i kveld, men der er en dag  morgen også. Ha en flott fredag folkens.
Blogglisten
Follow my blog with Bloglovin Jeg har forresten presentert bloggen min på Bloggurat.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar