tirsdag 17. desember 2013

Glitterkongler og gomme. Hvit gomme!

Hei!

 

I dag prøver jeg noe helt nytt. Blogge fra iPaden. Jeg har funnet et bloggeprogram som heter blogsy som jeg tenkte å teste ut. Håper det funker. Har bannet og svort en del i det siste over deling av bildestrømmer og diverse som ikke funker helt mellom iPhone og Windows. Jada, vet jeg bør ønske meg en mac. Har forsåvidt gjort det også, men tror jeg må spytte i litt selv da og da får det vente.

 

Vel, dette her går enn så lenge strålende. Tenkte jeg skulle fortelle om dagens kreative aktiviteter. I høst, da jeg var på det ivrigste med soppsanking hadde Isa sin egen agenda. Hun plukket kongler. "Di ska bi julepynt mamma!! Dæ e vektig å start tidlig mæ julepynt!" Vel konglene ble stekt, evt tørket i ovnen og har til nå ligget på diverse plasser i boden og tatt opp plass. Vet ikke hvor mange ganger jeg har hørt "de helv..... konglene, skal de brukes til noe???????" når Henning har vært på jakt etter noe der inne.

I dag var dagen. Jeg, Eir, Isa, lim og glitter. Duket for kos og hygge, eventuelt katastrofe. Nevnte jeg at lim og glitter var involvert. Kjenner dere til lim og glitter? Vel, lim fester seg til det meste og det gjør glitter også, bare at det flyr værre enn kakao før det fester seg.

Vi startet pent. Hver vår pensel, brune kongler, lim...

Både Eir og Isa startet med friskt mot. Smurte lim på kongler så det sto etter. Det gikk ikke veldig lenge før "mamma, æ har lim på fengran!! Mamma, korsen får æ glitter på kongla å ikke på fengran??" Å holde en limete kongle og samtidig strø på glitter var en smule vanskelig. Isa var på nippet til å gi opp. Vi forsøkte å strø en masse glitter på avisen og så rulle kongla i dette. Gikk litt bedre, men så... "mamma, æ klør på næsen!!" MAMMA!!!!! feil farge!!" Gullglitteret tok slutt, humøret til mine to, nå ganske så glitrende døtre likeså. Faren var ikke hjelpsom i det hele tatt. Han hadde som mål for kvelden å tømme fryseren for is. Vaniljeis. Glitterfingre ble vasket i ekspressfart og vaniljeis med karamelsaus var veldig mye enklere en limete glitterkongler. Men noen laget de da..

Så da satt jeg der alene. For Isa kunngjorde "du kain få alle konglan mamma! Æ træng di ikke meir!" Snakker om foræderi!! Vel, jeg smurte lim, drøsset glitter og følte en viss glede over at Henning mente at han hadde glitter både i hår og øyne selv om han satt helt i andre enden av stua.. Men resultatet ble fint da. Og i morgen skal jeg henge tråd på og så får vi se om jentene i det minste gidder å henge dem på juletreet..

 

 

Ettermiddagens andre prosjekt var gomme. Hvit sådan av type Helgeland. For de som ikke vet hva gomme er, jeg er blitt gjort oppmerksom på at slike mennesker finnes, så er det et absolutt "må ha" i de fleste nordnorske hjem til jul. Det er en kjempediskusjon om gommen skal være brun eller hvit, men her i huset er den altså hvit. Det var den hos min farmor, og hos oss (vi fikk hos mor= farmor) og det kommer den til å bli her så lenge det er jeg som lager den. Man bruker det som pålegg. På rundstykker, julebrød, vanlig brød, lefser, vafler, vannkringler og det som ellers år an å ha pålegg på.

Gomme lages av melk. Helmelk og kulturmelk som kokes. Når denne blandingen kommer til kokepunktet skiller det seg ut en masse. Om det heter melkemasse, ostemasse eller hva vet jeg ikke, det er hvitt og klumpete.

Denne massen skiller man fra mysen som er væska som blir igjen.

Så blander man i egg og sukker og vaniljesukker og kardemomme og lar denne massen koke. Og det er den kokinga det kommer an på. Dersom den bare koker litt blir den hvit, får den koke i timer blir den brun.

Mot slutten har jeg i rosiner. Og så setter man den i skåler og strør kanel på og avkjøler i kjøleskap.

 

Det er flere lumske ting som kan skje. Det første er at melka ikke skiller seg. Da skal man etter sigende kunne tilsette litt eddik og så skal det fungere. Jeg har ikke opplevd at den ikke har skilt seg, men den kan det.

Du må ikke ha i egg når den massen er for varm. Da blir det gule eggeklumper og det vil du jo ikke ha i gommen din!

Så er det hvor tykk den skal være. Jeg må innrømme at dette kun er mitt tredje år som gommekoker og det første året ble den altfor tørr da jeg silte av væske som en gal. I fjor fikk jeg de der gule klumpene fra egget... I år ser det riktig bra ut. Jeg silte ikke av så masse væske til slutt, bare det som naturlig rant vekk når jeg samlet all massen i en side av kasserollen. Det står i oppskrifta at man både kan spe med myse og tykne med maisennajevning så man får rett og slett prøve seg frem.

 

Oppskrift:

4 l helmelk

1 l kulturmelk

Disse kokes opp til kokepunktet og massen tas over i egen kasserolle.

 

I massen blandes

2 egg

6 ss sukker

6 ts vaniljesukker

passelig med kardemomme

ønsket mengde rosiner.

 

Kokes til ønsket farge og konsistens. Tror jeg kokte mitt i ca tre kvarter. Hele Jul i Svingen og en stund til.

 

 

Del opp i ønskede posjoner og strø kanel på. Avkjøl. Bon apetit!

 

Siden vi fikk så mye salmalaks til overs etter sushien ble dagen avsluttet med sashimi. Og siden det ble enda mer igjen tester vi nå om det går an å konjakkgrave salmalaks... Svar får dere om tre dager...

 

 

 

3 kommentarer:

  1. Åh, gome er godt! Jeg er riktignok vant til kjøpevarianten som er brun og uten rosiner (Æsj, for en tanke!) Ryfylke gome tror jeg den heter som jeg pleier kjøpe. Savnet den da vi bodde i Oslo!

    SvarSlett
  2. Jepp, slike mennesker finnes :) selv med aner dra det nordlige Norge. Men, men jeg leser heldigvis blogger og følger på instagram, så da får jeg utvidet horisonten en smule. Jeg tror det er nor jeg kunne like, da jeg er glad i melkemat.
    God, god klem til deg, Laila! Ha det kjekt mot jul. Her er vi absolutt i rute, vi mangler gaver, det er rotete for vi pusser opp badet og vi skal snart lage de resterende gavene.

    SvarSlett
  3. Hva er det jeg ser?
    Spiser du sashimi med gaffel, doktor??

    Når vi har sashimi til middag, noe som er ganske ofte rett før "usunne" høytider, pleier vi alltid å ha mangosalsa til! Det er skikkelig digg:) Og heldig som jeg er, så har jeg en matfrik av en mann, og siden ingen av oss er spesielt glad i vanlig soyasaus, så lager han en egen litt hippere en til oss!

    Sånn gomme høres egentlig ordentlig godt ut! Det tror jeg at je skal prøve å lage når He har flytta ut:)

    SvarSlett