onsdag 12. februar 2014

Livet store spørsmål....

Hei.

Det er mye og mangt som kan diskuteres på sengekanten. Stort sett trivielle ting som hvordan dagen har vært, at turen i barnehagen var morsom og at det skjer noe morsomt på skola i morgen. Men av og til så er det dypere saker som diskuteres. Som i kveld..

"Mamma, det er noe jeg lurer på...."

"Jaha, hva er det da?"

"Gud skapte verden!"



"Jepp, mange tror at Gud skapte verden, var det det du lurte på?" Rimelig fornøyd fastslo jeg at jeg atter en gang hadde et fornuftig svar...

"Nei, jeg lurer på hvem som skapte Gud? For han var der jo før verden siden han skapte den. Og noen må jo ha skapt Gud og hvem skapte det som skapte Gud?"

Fillern!! Jeg må innrømme at jeg selv har fundert litt på det der. Hvem skapte Gud liksom? Har aldri fått noe godt svar. Ikke er jeg helt sikker på den guden heller. Kanskje var det et big bang... Men så vil jeg jo tro litt på han der Gud så da tenker jeg at det kunne jo være Gud som skapte big bang og så har vi liksom løst det der med dinosurene som man ikke finner i bibelen. Kunne hun ikke spurt om det i stedet? Om hvorfor det ikke er dinosaurer i bibelen.

"Det vet ingen. Ingen vet hvem som skapte Gud."

"Jammen noen må det jo ha vært!"

"Det er jeg helt enig i, men jeg aner virkelig ikke hvem, men det høres jo logisk ut at det var noen. Kanskje du kan spørre om det på søndagsskola? Eller kanskje du kan spørre presten? Kanskje han vet."

Akkurat her begynner jeg å angre litt på det flittige oppmøtet på søndagskola, iveren etter å sende ungene på Himmel og Hav klubb og lesing av barnebibel. Da ville nok slike spørsmål på sengekanten vært unngått.. Men jeg tror de har godt av det og det er veldig trivelig i kirka. Og så kan man jo lure seg unna slike spørsmål på sengekanten med å hevise til presten som vi jo tross alt kjenner...

Litt frustrert over den håpløse mora som ikke kan svare på dette viktige spørsmålet kommer oppfølgingsspørsmålet:

"Men mamma, det er noe annet jeg lurer like mye på!"

"Jaha, hva er det da?" Nå er jeg betydelig mindre optimistisk med tanke på mine evner til å svare... Hva skjer når vi dør? Hvor er himmelen? Flyr englene med vinger eller flyr de bare?? Hvordan kunne Jesus stå opp fra de døde?

"Hvorfor kan ikke babyer snakke når de blir født?? DET er rart det!!!"

Ahhh!!! Her er vi på trygg grunn. Hjernens utvikling, synapser som dannes, læring, språkutvikling, hørsel og sanseinntrykk som sorteres og greier og greier. Kan snakke leeeeeeenge om dette gitt.

Så jeg lurer på om jeg skal foreslå noe for presten neste gang vi møtes. Litt sånn som snekker Andersen og julenissen.. Når hans unger begynner å spørre om blomster og bier og reproduksjonssystem og hva bæsj egentlig er og hvor lufta vi puster blir av og slikt så kan han sende dem til meg. Og så får han mine i retur når de lurer på ting om Gud og slikt.

6 kommentarer:

  1. Jeg synes det er veldig kjekt å sende slike spørsmål i retur: Hva tror du da? Om man har den riktige ungen slipper man unna masse oppfølgingsspørsmål og kan innta en lyttende posisjon i stedet og så går tiden! Gratis triks!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er mitt triks også. Funker som gull på treåringen, begynner å sitte også hos toåringen. Alvorlige samtaler kan plutselig handle om ballonger, og, så lenge ungen er fornøyd.. :)

      Slett
  2. Det der har jeg lurt på også!
    Men at dinosaurer ikke er nevnt i Bibelen antar jeg at er fordi de går under betegnelsen "dyr", og de dukket vel opp mot slutten av skapelsesuka?
    Det har vi forresten snakket mye om her hjemme, alt som ikke er nevnt i Bibelen. Jeg tror ikke det handler om Gud eller vitenskap, snarere at Bibelen nødvendigvis må være noe forenklet for at vi skal ha sjans til å lese oss gjennom. Gi oss et oversiktbilde, liksom. Skulle den hatt med alt av små detaljer, så hadde vel boka aldri kommet i trykken?
    Lykke til med og fortelle barna til presten om blomster og bier og sånn. Håper de har fått svaret på hvem moren til barna til Kain og Abel var hjemme. For det kan da vel ikke ha vært Eva? Æææsj!!

    SvarSlett
  3. Det der om bebier som ikke kan snakke, lurte jeg også VELDIG på i natt mellom 02.30 og 05.00, da vi prøvde å slå ihjel tid for å bli trøtte igjen.

    Altså, jeg var trøtt, men ikke den ungen. Skulle likt å vite hvorfor, liksom.

    Forøvrig, så er jeg rimelig sikker på at Gud er menneskeskapt:) Så da kan du vel bare vente på spørsmålet om høna eller egget, da! ;D

    SvarSlett
  4. Vi går jo også på søndagsskolen, og snakker om det hjemme. Men så langt, har det ikke dukket opp noen spørsmålstegn. Og det til tross for at de snakket om noe så dyptliggende som treenigheten forrige søndag!! Det er jo vanskelig nok for en voksen..
    Tenkte også på det.. å alliere meg med Svartdahl når den tid kommer. Han pleier å ha et fornuftig svar på det meste! ;)
    Når jeg og Jack diskuterer disse tingene (ja for vi er litt uenige i noen ting.. faktisk ;)) så pleier jeg å si at når vi bruker 4 % eller noe (du vet sikkert det bedre) av hjernekapastiteten!! Så det er ikke alt vi har muligheten til å fatte. Alt kan ikke forklares med en 4 prosents hjernefunksjon, sånn er det bare! Så at man ikke vet, er et helt ållrait svar! :)

    SvarSlett
  5. Hehe. Treåringen går på søndagsskole, men de vanskelige spørsmålene har jeg til gode å få. Det kommer nok! Både når det gjelder religion og menneskekroppen... ;.)

    SvarSlett