onsdag 13. februar 2013

Ny jentefest på gang..

Hei.

Jeg har aldri vært utpreget "festete" av meg. Joda, jeg hadde min del med plattingdanser, fester med tilhørende etterpåfester og klining i mørke kjellerrom, men det gikk ganske fort over. I russetiden var jeg liksom med på det obligatoriske og så spilte jeg Tetris resten av tida mener jeg å huske. Blant annet 16 mai satt jeg hjemme og spilte Tetris, så dere skjønner tegninga.

Så var det en kort periode der under studiet i Tromsø, hvor man stiftet bekjentskap med studentkor og noen hankjønn fra en militærleir. Noen liter Vodka ble konsumert, jeg min del, men så sa det stopp gitt. Nå er jeg vel nærmest det man kan kalle en huleboer når det kommer til sosiale sammenkomster. Avholds er jeg også blitt. Aldri likt øl, aldri likt vin, synes alkohol generelt sett smaker helt forferdelig så da kan jeg jo heller drikke Pepsi Max som smaker godt.. Ok, en liten brist der i Budapest med noe ungarsk Champagne, men den episoden håper jeg snart skal glemmes. Det begynner tross alt å bli flere år siden!!




Så hvor i all verden har mine døtre arvet denne ufattelige trangen til fest?? Forrige helg avholdt jo Eir sin etterlengtede jentefest. Den har vært snakket om og planlagt siden Ymes fødsel så det var på høy tid i følge henne. Jeg skal innrømme at det var verdt et døgn med 5 seksåringer for stjernene i øynene på hun som sliten la seg lørdag kveld var ubetalelig.

Men nå har jo Isa fått blod på tann! Om det finnes noen rettferdighet i verden så må da altså hun få avholde sin egen jentefest!! Argumenter om at hun jo tross alt fikk være med på hele sulamitten forrige helg preller av som vann på gåsa, for den var jo ikke hennes!!

Så i dag er invitasjonene skrevet. For vi kan ikke vente til etter vinterferien for da er det snart påske og etter det så har hun jo snart bursdag.. (2.mai, vi har allerede mange planer for kake, pynt og kjole..)

Hvem som skulle inviteres har jo vært en kilde til bekymring.

I følge Isa er hovedkriteriet at de må klare seg uten mammaen sin!! Mødre har altså ingenting på en jentefest å gjøre. Jeg er litt usikker på om dette også gjelder meg, men enn så lenge har jeg innpass.

Neste kriterium er at de liker godteri!! Her tror jeg de fleste sklir rett inn og siden mødre er forbudt så er vi på trygg grunn for da kan vi jo fore dem med hva som helst..

Det siste kriteriet er at de må være jenter. Onkler, fedre og gutter er ikke ønsket her mellom klokken 12 og 18 på lørdag. Dette til stor glede for faren vil jeg tro.

Så i dag har vi planlagt det store arrangementet. Til Eirs store fortvilelse vil menyen bestå av   spaghetti og kjøttboller.  Vi risikerer atter en gang at det kun er husets innvåner som spiser, men spaghetti?? Spiser ikke alle unger det?

Vi har funnet ut at fri lek er det beste og med 45 kvm loftstue med fri tilgang på 6 år med innkjøpte leker aner jeg at Yme blir stående å ule i bunnen av trappa denne helga også.. Klok av skade etter forrige helg blir jeg å gjemme gitarene og lekepianoet fra Chlas Ohlson.

Film og godteri. Vi begrenser oss til popcorn, sjokolade og seigmenn. I følge Isa perfekt på jentefest!! Har noe is i frysern om det blir krise. Filmen er jeg mer usikker på. Isa er jo en tv-slave av rang, ser barbiefilm etter barbiefilm og går aldri lei. Andre barn kan jo ha mer sunne fritidsinteresser og ikke ha riktig samme kapasiteten når det gjelder film. Her ligger nok en smule kjøpslåing foran oss da Isa i en MEGET bestemt tone forklarte Eir at det var HUN som skulle bestemme film...

Så i kveld gikk Isa og la seg lenge før sengetid da hun måtte være uthvilt til i morgen da hun skulle levere invitasjonene. Navn, underskrift og pynten sto hun for, resten fikk jeg aller nådigst lov å ta meg av.. Jeg har begrenset oss til fire gjester og tenker det får holde denne gangen. Jeg innser jo at det ikke blir siste jentefest som avholdes i Casa Didriksen. Eir er allerede begynt å mase om oppfølgeren fra forrige helg.
I følge Isa har vi en perfekt blanding av gjester da de er både tre og fire år. I tillegg begynner alle på forskjellig bokstav og det er viktig når man skal sette sammen den perfekte partygjengen!!

Så party on, og jeg håper det er noen mødre der ute som kan nyte noen timer med barnefri på lørdag. Evt så får dere sitte på vaskerommet eller noe sånt, for loftstua er mammafri sone!!

3 kommentarer:

  1. blir nok bra jentefest igjen.

    SvarSlett
  2. Wow - heldige mammaer der altså! Kos dere!

    SvarSlett
  3. Lykke til med jentefesten!
    Den er godt planlagt kan jeg se. Og hvilken lykke !
    Jeg husker at jeg gledet meg i syv lange og 7 breie til slike fester da jeg var barn, mens det nå er en hyggelig happening å treffe venninner og vennerpar over god mat og godt drikke. Det kan være festlig det også .

    Klem for en god, god helg, - uten gitar og lekepianoet.

    SvarSlett