fredag 5. juli 2013

Propell. Alt i ett app til barn.

Hei.

Ferien nærmer seg slutten. Kun en liten feriedag og en yderst liten kjøretur på 80 mil så er vi hjemme i hverdagen igjen.

I løpet av ferien har det vært stunder der ungene for å si det mildt har vært helt propell. Av og til er det fint å tvangsroe dem i sofaen med hver sin iPad.  Her i familien er vi litt over snittet glad i iPad'ene våre og sommerens største innkjøp har nettopp vært en ny iPad. Så nå har vi en hver. Ikke Yme da, men det kommer, det kommer. Jentene er nå nødt til å stenge seg inne på rommet sitt for å få sitte i fred for ham.

På grunn av dette var det med glede jeg svarte ja på spørsmålet om å teste ut forlaget Propell's nye app.

Forlaget Propell er et digitalt barnebokforlag som gir ut barnebøker til smarttelefoner og lesebrett. I tillegg til barnebøker gir de ut sang-apper, pedagogiske aktiviteter og småspill.

 
 
 
 

I begynnelsen av juni lanserte de en ny app. Den heter rett og slett Propell. Det er rett og slett et nettbasert barnebokbibliotek som skal samle alle mulige historier og eventyr, samt aktiviteter og spill og sanger. Rett og slett den eneste appen du trenger med deg på ferie!


Appen finner du naturlig nok i Appstore. Når du laster den ned er noen av eventyrene , sangene og spillene gratis slik at du kan teste ut om dette er noe for deg. Dersom du liker Appen kan du
abbonere på alt innhold. Dette koster 49 kroner i måneden.

Hver fredag kommer det nye titler, slik at innholdet stadig vokser. Det er ingen bindingstid og du kan når som helst si opp abonementet.


 Vel. Det var den kjedelige informasjonen.. Nå til hvordan vår nøye og systematiske testing har gått.

Vi dro som kjent på ferie i begynnelsen av juni. Forutseende som jeg var lastet jeg ned alt innhold hjemme. Vi har med oss et ICE-modem, men denne appen virker å kreve litt bandbredde, slik at de gangene det har kommet nye ting (hele tre ganger i løpet av vår ferie) går det sent å laste ned over det litt halvdårlige ferienettet.

Appen krever også bra med minne, og den krever IOS6 slik at vi fikk den ikke inn på Isa's gamle traver av en iPad. (gamleste av de gamle, kjøpt i Ungarn før de kom til Norge..) At den krever minne merkes på at den av og til henger litt når det ligger mye aktivt i minnet. En restart og sletting av det som opptar plassen gjør susen. (trykk to ganger på "knappen" og slett unna.) Et lite minus er også at den bare er tilgjengelig for nettbrett. Jeg ønsker meg sterkt denne på telefonen. Men mulig det er på trappene, det vet jeg ikke.

Appen er lett å orientere seg i. Man blar som i ei bok. Bildene i innholdsfortegnelsen om man kan kalle den det er fantastiske. Ser ut som 3D og kommer nesten mot deg. Kjempefine! Gir deg virkelig lyst til å klikke deg videre.
Først syntes jeg at den bladde alt for fort og for langt når jeg bladde, men fant ut at dette ikke skjedde for Isa eller Eir, så mulig boka er tilpasset barnefingre :)


Eventyrene: Det er en ting å si, de er kjempefine!!!! Her har Prinsessen på erten og Tommelise gått på nytt og på nytt og på nytt og på nytt. Bildene er fine og fortellerstemmene behagelige og i passe tempo. At det er tekst under bildene er fint. Også at ordet som leses opplyses. Det likte i allefall mine jenter som akkurat er begynt å lese selv. Utvalget av eventyr er bra og det er en fin fordeling av prinsesser og litt røffere saker. Dette er en flott ting å roe ned tempoet med, og om du ikke har tatt med bok til sengekanten på kvelden så er det slett ingen krise, for dette fungerte utmerket som erstatning. Ja, et par kvelder ble til og med mormor utkonkurrert og det sier det meste egentlig.

Sangene: Stor hit hos min fireåring som ønsket seg mange flere sanger. Fine å synge med på og man kan klikke på bildene og få ting til å skje og høre lyder uten at det "forstyrrer" sangen. Og igjen, kjempefine bilder. Moro med sauer og griser som tar salto og bondekona som synger. Håper utvalget blir stort etter hvert, for med to sangglade barn kan dette bli en slager.

Spill: For mine barn ble dette litt kjedelig. ABC-spillene passer for de som enda ikke har knekket lesekoden. For mine ble det å se bokstaven, høre lyden og se et ord med bokstaven som førstebokstav som sagt, litt kjedelig. Spillet med kjøretøy og lyder falt i smak hos minstemann, men de andre falt igjennom. Jeg og Isa spillte gjennom alle, men for min fireåring var det egentlig ikke noe som fenget. Hun sa at jeg kunne si til dem som laget dette at puslespill, memory, fargeleggingsspill og oppgaver der man må løse problemer, f.eks trykke på bokstaven som tilhører bildet, bildet som tilhører ordet og trykke på tallet som svarer til antallet hadde vært lurt å ha. Hun ønsket seg også et prinsessespill så da får jeg slenge på et bilracespill. Da ville appen vært perfekt! Min fireåring er noe veslevoksen og kravstor. For en gjengs tre-fireåring vil nok flere av spillene fenge. Men de blir svært passive. Man trykker og så kommer det en lyd. Eller så trykker man på en ting og så fortelles det mye om bildet. Tror nok flere unger enn mine forventer å få gjøre mer selv, å få utføre oppgaver og "spille" spillet, ikke se på det.

Alt i alt en flott app som jeg synes er verdt pengene. De har en vei og gå når det gjelder spilldelen men historiene og sangene er bare toppers! Og i og med at det stadig kommer nye til er det jo et bibliotek som bare vokser og vokser og dermed går heller ikke ungene lei. Vi har i allefall brukt appen mye i ferien og har ikke tenkt å slette den etter at vi kommer hjem heller.

Dersom du går inn på Propell sine nettsider og svarer på en spørreundersøkelse gir de deg en måneds gratis tilgang. Absolutt noe du bør gjøre i disse ferietider!

2 kommentarer:

  1. Takk for tips, skal sjekke det ut ;) og svar på undersøkelsen først

    SvarSlett
  2. Fint tips, vil absolutt sjekke ut appen. Må innrømme at jeg er svært skeptisk til at den er verdt 49 kr/måned. Det er jo så mye fint der ute som koster mindre. (Men jeg er litt sånn at jeg liker å kjøpe ting slik at jeg vet at jeg har det, for hvis nytt innhold kan komme, kan ikke da også innhold forsvinne?)

    SvarSlett