mandag 7. januar 2013

Lørdangskvelder...

Hei.

Nå tror dere antakelig at jeg har gått glipp av et døgn, at jeg sitter her lykkelig uvitende om at det er søndag og at det kun er 7 timer til jeg skal opp og på jobb og ha vakt på ny..

Neida, men jeg tenkte å skrive om lørdagskvelder uansett. I dag har jeg nemlig kun gjort det deprimerende stykke arbeid at jeg har kastet ut jula. Jeg har oppdaget at min største datter faktisk deler et gen eller to med meg da hun erklærte "det er jo nesten ikke vits i å pynte til jul når du skal ta det bort når man akkurat er blitt vant til den!" Med tungt hjerte trampet hun opp og ned trappa og fjernet mer og mer julepynt fra rommet sitt. Enorme mengder faktisk, fatter ikke helt at hun fikk plass til alt der inne. Ikke rart hun i kveld erklærte "mamma, har du sett så stort rommet mitt er blitt??" Henning sa noe lignende om stua i og med at jula er ryddet ut, men ingenting er ryddet inn og tilbake. Så ekko mot tomme vegger beskriver vel best hvordan det nå er i stua...

Men altså lørdagskvelder. Jeg husker lørdagskvelder med stor glede fra min barndom. Med hjemmelaget pizza og Lørdan på tv. Eller annen fantastisk tv-underholdning. Såpass godt likte jeg disse lørdagene at jeg har tenkt å videreføre dem til mine barn. Så i høst har altså Eir fått være oppe og spist god mat og kost seg med TV med oss voksne på lørdagskvelden.

I går skulle være et hederlig unntak. Bestemor og bestefar skal reise til Australia og besøke tante Toril på tirsdag. De skal være borte en hel måned og jentene skulle overnatte der for å tilbringe litt kvalitetstid med dem før de dro. Kvalitetstid med bestemor betyr monopol med Eir's selvkomponerte regler. Jeg aner at hun vinner rimelig ofte. Jeg kan ikke disse reglene og spiller etter reglene på innsiden av lokket, derfor er det ikke moro i det hele tatt å spille monopol med meg....

Men Eir hadde andre planer, så da jeg for første gang på sikkert fire år satt og så nyhetene klokka sju ringte Eir og sa at nå var hun ferdig med å spille monopol og var klar til å hentes. Isa på sin side holdt på å gjøre seg klar til pysjamasparty med bestemor og var på badet....

Eir kom så hjem for det var jo LØRDAG!!! Vi skulle jo ha mat og se film! I og med at både "skal vi danse" og "korslaget" er ferdig har vi sett film de siste lørdagene. Sist var det den ulidelig spennende Air buddie... En film om noen hvalper som redder foreldrene som sitter innelåst i en kjeller. Forutsett som jeg er hadde jeg gått til innkjøp at en film også denne helgen.. "Spirit, hingsten fra et eller annet sted i USA"

Måtte jo slenge sammen noe mat da. Det skulle jo egentlig være wok, men i og med at jeg så ørlitegranne feil på mengden kokosmelk så ble det en delikat kokos/curry/grønnsak/lakse suppe!! Ikke helt det Eir så for seg på en lørdag, det er mer NACHOS!!!!! men det hadde vi spist opp sist helg..

Så vi benket oss i sofaen med suppe og film. Og for en film! Kjempespennende. Nå hadde ikke jeg helt tatt høyde for å forklare min 6 år gamle datter hvorfor de amerikanske soldatene var så slemme mot indianerne, ei heller hvorfor indianerne ikke likte jernbanen. Litt vrient å forklare hvorfor man bruker svijern for å merke hester, for det må jo gjøre veldig vondt.... Men spennende, ja til og med Henning måtte sette på pause når det var tissepause..

Så slik har vi det på lørdager her i huset..... Og om dere har noen gode ideer til filmer der jeg ikke trenger å forklare verdenshistoriens konflikter underveis så er jeg takknemlig for inputs... Barbie har vi pløyd gjennom....

Og dersom noen savner bilder på bloggen mn så bare ring Signal og be dem om å komme og montere den fiberen... Bredbåndet går i metning for tiden, så det tar aaaaaaaaaaaaaaaalt for lang tid å laste et bilde...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar