onsdag 9. januar 2013

Heia Tante Sofie!

Hei.

I dag har jeg tenkt å kaste meg inn i sammfunnsdebatten! Samfunnsdebatten er et begrep jeg ikke helt forstår meg på. Samfunnsdebatten er også noe jeg som oftest føler svever høyt der over hodet mitt og det er mulig jeg er litt på "krig og fred og sånn" men samfunnsdebatten engasjerer meg sjeldent..

Men i dag traff den meg midt i hjerterota! Nei, jeg snakker ikke om Marte Krogh som helt riktig påpekte at jeg veier noen kilo for mye og burde komme meg bort i kulturhuset og spille volleyball mens jeg lar aupairen jeg ikke har ta seg av ungene og huset. Marte får mene hva hun vil, for dama mistet all troverdighet da hun sa at hun likte at mannen ikke skiftet bleie på ungen for da kunne hun nyte hvert sekund av hvert eneste bleieskift... Snakkes om to år...

Nei, damen som jeg hisser meg opp over i dag er svensk. Nå er jo det det eneste som kan sies til hennes forsvar. Svensker sier og gjør mye rart, men dette..

Damen heter Sofia Jupither og har sammen med sin fireårige sønn vært på Nationaltheatret og sett Folk og røvere i Kardemommeby. Det var slett ikke bra for henne skal jeg si dere. Om det var språkproblemer eller annet som gjorde at dama ikke forsto noe av det som foregikk på scena vet ikke jeg. Så galt gikk det at hun har skrevet en kronikk om dette i Aftenposten. Forferdelig lesning. Det er så man grøsser! Hun mener altså at visen til politimester Bastian, den om at man skal være grei og snill, er skremmende lik høyreekstrem retorikk! Videre viser stykket et forkvaklet kvinnesyn der damer kun skal stelle hjemme og stå på pinne for mennene sine. Menn på sin side skal bare røve seg en kone dersom de ikke får tak i en på annet vis. Det hun sitter igjen med er: Et samfunn fungerer best hvis alle er like, alle er glade og ellers passer på seg selv. Menn kan ikke gjøre rent eller lage mat. Kvinner blir glade av å stelle for mannen og krever ingenting til gjengjeld bortsett fra en liten rose nå og da. Den største ulykken er å være annerledes og ikke tilhøre en ensartet gruppe. Det fremmede blir eksotisk og spennende hvis det sitter i bur, og det må sterke, uredde menn til for å redde hundehvalper. Og sist, men ikke minst – er man flidd og utfører heltedåder, blir man belønnet med tilhørighet og en kone.



Si meg, fikk ikke dama med seg når Sofie kjefter røverne huden full og ber dem rydde i sitt eget hus? At hun får røverne til å gjøre alt husarbeidet og mere til?  Fikk hun ikke med seg at ved å behandle røverne med respekt i fengselet og gi dem en utdannelse etterpå så fikk de tilslutt ordentlige jobber slik at de ikke trenger å røve mer? Dama mener at papegøyen fra amerika tydeligvis er roten til alt ont og tvinger seksualitet på sarte barnesjeler fordi hun er et hunkjønn og synger til eggende brasilianske rytmer som hun danser til..

I det hele tatt mener dama fra Sverige at Kardemomme by skader våre barn og og hidrer arbeid for mangfold og likestilling i generasjoner fremover.. Videre mener hun at alle som gir bort denne boka i gave, eller som i en barnehage leser den høyt for unger bidrer til noe som er direkte skadelig for ungene våre. Jeg kveles!!

I mitt hode har det alltid vært motsatt. Jeg synes Egner var forut sin tid som lot Sofie være en såpass tøff dame som hun er. Her oppdrar hun lille Kammomilla helt alene, hun lesker opp for røvere og politimesteren. Hun setter skapet på plass der det skal stå. Et forbilde man kan sammenligne med Ibsens Nora!

Denne svenske dama mener at vi bør ta skrittet inn i 2000-tallet og begrave Egner for alltid. Maken til sludder og vås!!

Etter dette kommer jeg til å lese både Kardemommeby og Hakkebakkeskogen til jeg blir blå for ungene. Nå gjør vi det uansett så det blir jo ikke store endringen rent praktisk, men prinsippet er nå på plass!

Jeg lurer forøvrig på om hennes fireårige sønn noen gang får lest et eventyr på sengekanten? Fysj og fy. Tenk om han skulle komme til å høre om prinser som redder prinsesser eller enda værre, tenk om han skulle slumpe til å se en Ivo Caprinofilm der reven vinner reveenkas hjerte bare ved å stå i døra, Askeladden får prinsessen og halve kongeriket og Solan Gundersen står med stjerten i været og plystrer når dama fra østen danser magedans.


Som Casa Kaos skriver på bloggen i dag. Jeg tror faktisk at ungene våre er smartere enn som så. Unger forstår også at et teaterstykke ikke er virkelighet, de forstår også at en historie de hører ikke nødvendigvis er helt rett i forhold til virkeligheten. Dama fra sverige undervurderer både ungene våre og Egner synes jeg. I tillegg så har hun en tolkning av hele stykket som er langt borti staur og vegger, men det er nå en annen sak..

Så heia tante Sofie! Gid hun lenge, lenge, lenge leve må!!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar