søndag 13. januar 2013

Ikke akkurat det jeg forventet meg....

Hei.

Lørdag og etter en litt langdryg legging av diverse småsøsken benket jeg, Eir, Henning og mormor oss i sofaen.

På bordet hadde vi nachos, så Eir var særdeles fornøyd med kveldens servering. Hun hadde både mild og medium tacosaus, rømme og kjøttdeig på siden i tillegg så her var alt duket for en fantastisk kveld.

Jeg hadde leid film i kveld. Her i huset har vi sett alle Barbiefilmer som er å se. En "all time favorite" i den sjangeren er "Nøtteknekkeren". Derfor tenkte jeg at jeg hadde skutt gullfuglen da jeg i Jokers utleiehylle fant denne godbiten:


Vakkert bilde på fronten og teksten bak kunne fortelle følgende:

En helt ny film med kritikerroste skuespillere som Elle Fanning, Nathan Lane, Frances de la Tour og John Turturro. Bli med Mary på et spennende eventyr der nøtteknekkeren hennes plutselig blir levende og tar henne med til en magisk verden fylt av fantastiske leker, søtsaker og dansende feer. Mary oppdager snart at den onde musekongen truer kongeriket, og for å redde nøtteknekkeren må Mary løse en hemmelig gåte som kan befri prinsen og kongeriket hans.

En sjekk av aldersgrense fortalte at filmen hadde sjuårsgrense og ble beskrevet som en familiefilm/barnefilm. Jeg så for meg en lys og trivelig film med dansende barn, feer og sukkertøystenger i skjønn forening.

Intet kunne vært lengre fra sannheten! Forferdelige, forferdelige filmen!!! For det første så har de nå byttet navn på heltinnen. Hun burde jo hett Clara, men heter altså Mary. Allerede her begynte Eir å klage. Mary har noen merkelige foreldre som forlater dem på julaften. Heldigvis kommer onkel Albert (som er Albert Einstein og synger en fin sang om relativitetsteorien. Han liker ikke Freud og er glad han slipper å gå i juleselskap med ham!) Enn så lenge irriterer man seg bare over at filmen er merkelig, men det blir værre.

Bla, bla bla, Mary får nøtteknekkeren hos onkel Albert,nøtteknekkeren blir levende, Mary blir med på eventyr, leker blir levende, isdronningen hever forbannelsen på nøtteknekkeren slik at Mary forstår at han er en gutt... Ennå bare merkelig, men ikke ille...

Så blir det ille. Rottene kommer. Rottene er soldater iført tyske uniformer fra krigen. De har tatt over byen som prinsen regjerte og driver nå og mørklegger byen ved å brenne alle lekene til barna der. Lekene blir samlet inn i store hauger som sendes til "røykfabrikken" Menneskene som ikke gjør som rottene sier blir brukt til slavearbeidere i røykfabrikken. Likhetene er slående til tyskere, 2.verdenskrig, jødeforfølgelse, gassovner og konsentrasjonsleirer.

Eir er helt forvirret og kjenner absolutt ikke igjen nøtteknekkeren, barbiestyle... Jeg må sjekke aldersgrensen en gang til og får mamma til å bekrefte at jeg leste rett. Vi ser litt mer..

Rottekongens mor, rottedronningen er en transvestitt... Ikke en særlig vakker en heller. I ført stayup, hofteholder og korsett er han jo et syn.. "Hvorfor er dronninga en mann som har kledt seg ut mamma???" Nei si det du..

Rottekongen kommer og kidnapper nøtteknekkeren. I kampscenen som utvikler seg forandrer rottekongen seg fra å være en relativt dårlig sminket rottemann til å bli rene Alien med lange huggtenner som vokser ut av munnen og diverse lignende ekle saker. Mormor skvetter bakover i sofaen.. Eir kryper med ett inntil meg...

Nå begynner vi å diskutere at vi kanskje heller bare skal avslutte filmkvelden og gå å legge oss. I det nøtteknekkeren forfølges av noen metallhunder som også gjerne kunne vært med i Alien 3, men som tydeligvis er rottenes robothunder tar Eir mormor i hånden og beslutter at det nok er bedre å gå på rommet å lese bok for dette var en kjempeteit film og absolutt ikke noe nøtteknekker!!

Jeg og Henning så ferdig filmen. Det blir ikke bedre. Rottekongen står på balkongen og roper til sine undersotter. Likheten er slående til Hitler.

Det ender jo godt. Prinsen får sitt rike tilbake, etter endel kampsener jeg ikke helt forstår er aldersgrense 7 år. Å smelle til noen i hodet med en spade så de klines utover en vegg for eksempel..

Altså, forferdelig, forferdelig film, der man ikke på noe som helst vis advares på forhånd av teksten eller bilder på coveret.

Herved er dere advart!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar