mandag 13. januar 2014

Nye tider..

Hei.

I fjor i Mars tenkte jeg at nå var det på tide å gjøre noe. Lavkarbo ble innført, målet var machvekt i oktober.

Vel, lang historie kort. Lavkarbo ble litt karbo og så litt mer karbo og så nesten bare karbo en periode før vi var tilbake på "har karbo noe å si?" og en runde innom "er det ikke egentlig sunt å slappe litt av med en to tre sjokoladebiter hver kveld"...

Bilder fra oktober viser ingen machvekt og alle som kan telle ser av antall dobbelthaker på diverse selfies at den heller ikke inntok mitt smukke legeme hverken i november eller desember. Julebilder skal vi ikke snakke om for jeg har lallet meg inn i den villfarelsen at det faktisk ikke er jeg som sitter der på gulvet på de bildene, men heller en ukjent søster jeg ikke visste jeg hadde.

Nå er ikke egentlig vekta hovedpoenget, men formen. Og ekle ting som heter hjertekarsykdom og diabetes som har en tendens til å hyppigere dukke opp hos en smule overvektige folk som aldri rører seg.

Jeg har stort sett alltid vært en realist. Jada, det er bare å ta på seg klær å gå en tur. Det er all verdens mulighet rett utafor døra. Jada, det er masse som foregår i hallen på kveldstid. Volleyball, styrketrening, svømming. Men kommer jeg meg ut? Nei! Enten har jeg vakt, eller Henning er på nattevakt. Så har man den berømte dørstokkmila og så gidder jeg rett og slett ikke.

Så hva gjør man da? Jo man kjøper seg en tredemølle! Jeg la her i forrige uke ut en status på Face som enkelte nok trodde var resultat av at noen hadde hacket seg inn på kontoen min: "Kan noen anbefale en bra tredemølle som ikke koster skjorta. Hvor får man tak i en sånn?" Noen var riktig morsomme i kommentarene. Riksvei 17.... Hahaha.....

Men noen kom jo med riktig så konstruktiv informasjon, og takket være dem er vi nå den stolte eier av en tredemølle.

Å dra till Bodø en fredag ettermiddag, hele familien etter jobb, barnehage og skole er et risikoprosjekt. At foreldrene i tillegg er så idioter at de utsetter spisingen til ETTER handlingen gjør ikke saken bedre. Å dytte i Yme sjokoladebit etter sjokoladebit var som å tisse i buksa for å holde seg varm. Det toppet seg da han rev ned et stativ med urtekrydder..... "meira lade, MEIRA LADE, MEIRA LADE, MEIRA LADE!!!!! Det var ingen på Coop Obs som unngikk å høre at Yme ville ha mer sjokolade. Den var forøvrig sukkerfri og det er mulig det var derfor den funka så dårlig. Isa på sin side så en slushmaskin da vi kom inne og spørsmålet "får æ slush snart no? ble vel spurt ca 4382 ganger. Eir svinset rundt og la fra seg den varebiperen overalt, glemte at hun var sammen med oss, forsvant bak hyller og lette etter lilla klær mens vi fortvilt prøvde å få det vi skulle ha bipet og ned i poser. At det nederst i de posene lå to luer med alarm fant vi ut da vi hadde betalt og sa til ungene at NÅ skal vi dra å kjøpe sushi. 20 minutter senere, med varer i et salig kaos, men med luer uten alarm kom vi oss ut av kassa. Var ikke noe kø bak oss altså.. Men ellers var det en fin tur altså.

I allefall. På hengeren med hjem var den nest siste tredemølla de hadde og nå står den fin og ferdig på gjesterommet nede. Eir fikk lykkelig være med å skru den sammen.




Fine tredemølla. Har sånn blåtann så den kobler seg opp på iPaden. Så kan man se på løypa til London maraton mens man løper og greier. Eller man kan skaffe seg abbonement på Netflix.

Prøvde den i dag. Fant ut det er en stund siden jeg har prøvd å presse meg inn i noe som heter treningsklær. Men gikk greit med buksa. Er jo tross alt tøyelige sånne bukser. Men har jo ingen sportsBH. AmmeBH blir liksom ikke helt det samme. Men fant da noe som holdt ting sånn passe på plass og dro ei gammel T-skjorte over hodet. Sko? Det trenger man jo når man skal løpe. Har jeg sko? Nope! Så jeg tok de jeg bruker hver dag. De fine fra Ecco som jeg kjøpte i sommer. Var så rene under så.

Så satte jeg i gang da. Optimistisk fant jeg en serie som så spennende ut på Netflix. Engelsk tale, lese tekst. Holde på å dø av oksygenmangel. Funker ikke!

Fant ut at jeg kanskje endelig skulle se Broen. Den sier jo folk er så bra. Svensk og dansk burde da gå greit. Svensk tale, tekst på han dansken. Holde på å dø av oksygenmangel. Funker ikke!!! Hun døde dama var delt i to og så var det en lege på sykehuset som hadde drukket vin til maten, men ellers fikk jeg ikke med meg stort gitt.

Rask gange og Cake Boss!! Funket som fy! Bortsett fra at jeg fikk veldig lyst på kake da.

Ble ikke akkurat ei mil på en time, heller ikke jogg i lett tempo i en halv. Men jeg var da oppå der og hadde sikkert mer enn maxpuls flere ganger. Den advarselen om at hvis du føler deg dårlig og svimmel så må du gå av å legge deg på gulvet valgte jeg å overse glatt. Hvordan skal man få trent da da?

Tok til og med noen situps på gulvet der etterpå. Huska da at planen var å legge ei sånn Yogamatte på gulvet og skal prøve å huske det til neste gang. Avsluttet da Henning kom inn døra og holdt på å tråkke på meg da jeg bare slappet av bittelitt....

Bra å starte i det små. Skal nok bli bra dette. Nytt mål er machvekt i Oktober slik at julekaker kan nytes i mengder og med goooood samvittighet i jula. Viktig å tenke langsiktig. Og når jeg det målet ja da skal jeg lure Henning med på en unge nummer fire, for det må jo være veldig fint å bli gravid når man har så mye løst mageskinn å fylle ut som jeg kommer til å ha da.....

9 kommentarer:

  1. Jeg burde også hatt en tredemølle, og tror at det vil være enklere å få litt trim enn å bruke veien forbi huset.

    Jeg regner med oppdateringer fremover.

    SvarSlett
  2. Jeg er også i gang, er ikke like effektiv som tenkt, men får trenet forsiktig i moderat tempo. Et eller annet har ført til at en muskel ved skulderbladet protesterer, og det er mer enn stølhet, men på sikt blir det nok bra. Det er faktisk deilig etter en økt 😃bog du on du får inn stedet jeg bor når du er ute å løper, så ta deg gjerne en tur innom ... He, he for en morsom ide å løpe rundt i verden, men alikevel være på et sted . Jeg heier på deg, og meg selv! God trening

    SvarSlett
  3. Knallbra! Jeg liker innstillingen din :-) Og ikke trenger du å tenke på dørstokkmila lenger heller.
    Og skulle du lure Henning med på en unge nr 4, ja da vet du hvor jeg er!
    Stå på, Laila, tommel opp :-))

    SvarSlett
  4. Eg trener opp mot Halvmarathon, og kunne trengt ein slik når eg ikkje får jogge ute. Kva heiter modellen?

    SvarSlett
  5. Hvis du syns det blir for hardt å løpe/jogge så sett opp tredemølla på stigning på 8 og farten på 6 så får du litt av trening skal jeg si deg. Å se på serier mens du trener, det er for de som er veldig godt trent det. De som er utrent har mer enn nok å holde seg på mølla.
    På bloggen min finner du masse treningstips under etiketten trening som kan gi deg motivasjon

    SvarSlett
  6. Hurra!! Så flink du er! Jeg heier og heier så høyt at du bør høre det over fjellene! Og så bra at du fokuserer på livsstilssykdommene. Det er jo det viktigste, selv om utseende oftest motiverer :) Kan jeg spørre hva det er slags modell? Jeg har eeeheeendelig fått gehør for å skaffe tredemølle hjem til oss, så nå lurer vi jo fælt på hva vi skal gå for i denne jungelen av heller dyrt treningsutstyr. Og at dere fyker til Bodø en fredag ettermiddag med alle ungene er jo bare imponerende. Jeg må begynne å utfordre meg selv litt der, merker jeg. High five! (Tommel opp var ikke nok) :)

    SvarSlett
  7. Tredemølla er kjøpt på Coop Obs og kostet den nette sum av kroner 7995. Og merket er Actila. Tror det er Coop sitt eget treningsutstyrsmerke eller noe slikt jeg for jeg fant det ikke på nett noe annet sted. Coop har tilbud på en i samme serie til 4000 nå, men i følge sikre kilder er det en du kan gå tur med rullator på så håper det er en stund til jeg er der..

    SvarSlett
  8. Heldiggris og gratulerer! Er i godt selskap med fotballfruen du nå :) Skulle gjerne hatt, men skorter litt på plassen her hos oss så jeg løper heller med svigermor (som jo løper fra meg!).. Er gjerne med på kampen mot hakene og matchvekt i oktober :)

    SvarSlett
  9. Takk for dine supre blogginnlegg ; de er ofte dagens høydepunkt !

    Vi har tre ganske tette og for meg ble eneste løsning å lage treningsstudio hjemme. Jeg var ganske " trent" før jeg ble gravid for første gang for 9 år siden. Deretter har det vært litt opptrening mellom graviditetene, men jeg sliter fortsatt med disse kiloene jeg drasser på. Lurer på om det er noe med den sjokoladen jeg trykker i meg for å opprettholde energinivået etter ørten våkenetter og årevis med amming??

    Så nevnte du det med helseaspektet og der deler jeg din bekymring. Siden jeg er arvelig belastet i tillegg kjenner jeg veldig på at jeg bør trene, helst tre ganger i uka. Det har ikke vært enkelt å trene selv om mulighetene er til stede, jf dørstokkmila etc. Mitt treningsstudio har sykkel (racersykkel) på rulle (en sånn som proffene bruker), vekter og snart en romaskin! I tillegg er det mulig å se film, å kjøre ymse treningsprogrammer som gjør at du kan delta i tour de france eller høre på sinnsykt høy musikk. Det er selvsagt mannen i huset som har stått for moroa. Det var en "mancave" som utviklet seg til noe mer...

    Anyway, du er på riktig vei og bare tenk hvor dette kan ende! Resultater? Joda, jeg har kommet i god form og kan tråkke på i timesvis. Kondisen er god og jeg kjenner at jeg har muskler. Men vekta er dessverre på stedet hvil (muskler veier som kjent mer enn fett?).

    Håper du kommer med oppdateringer :-)

    Hilsen Anne

    SvarSlett