onsdag 26. juni 2013

En fireårings logikk...

Hei.

Etter gårdagens innlegg har jeg jo endelig forstått poenget med slike "dagens outfit"- innlegg. Man får jo så mange fantastisk koselige kommentarer. Tusen takk alle sammen både dere som kommenterer på bloggen og dere som skriver på facebook!! Flere har hintet om at dette burde jeg gjøre mer av, men det spørs. Dessverre så har ikke Pulz ringt med noen sponsorkontrakt, men jeg har i løpet av dagen funnet ut hvor jeg kan få tak i ei sånn bukse når de jeg har er utslitt og det er her. Så da har jeg gjort mitt som moteblogger, til og med linket til et sted man kan få tak i outfiten.

I dag har det regnet! Noe inn i det grønne til tider. Regn medfører innelek. Og formiddagen ble brukt til å leke gjemsel av meg, mamma og Isa.

Isa er noe forut sin tid. Men av og til glimter hun til og viser frem den "nettoppfylltfireåringen" hun faktisk er. Jeg blir like overrasket hver gang, for vi har en tendens til å glemme at hun bare er fire.

I allefall i dag så lekte vi gjemsel. Mormors hus er ikke stort. Det består av to etasjer med soverom på toppen.

Jeg talte til 20. Tramp, tramp, tramp lød opp trappa og det var ikke egentlig veldig vanskelig å gjette hvor Isa var på vei. Etter en runde der man liksom leter intenst andre plasser plasserte jeg rumpa godt på senga der hun lå under dyna. Glade latterhyl fyllte soverommet...

Så talte mamma til 20. Tramp, tramp, tramp lød opp trappa og det var ikke egentlig veldig vanskelig å gjette hvor Isa var på vei. Etter en runde der man liksom leter intenst andre plasser plasserte mamma rumpa godt på senga der hun lå under dyna. Glade latterhyl fyllte soverommet...

Jeg talte til 20 igjen. Tramp, tramp, tramp lød opp trappa og det var ikke egentlig veldig vanskelig å gjette hvor Isa var på vei. Etter en runde der man liksom leter intenst andre plasser plasserte jeg rumpa godt på senga der hun lå under dyna. Glade latterhyl fyllte soverommet...

Nå tror dere at jeg ved en feil har skrevet samme avsnitt flere ganger. Ingen feil. Jeg kunne gjentatt dem en tre-fire-sju ganger til...

Da jeg den åttende gangen "fant" Isa under teppet måtte jeg spørre "har du gjemt deg her IGJEN???"

"Så klart mamma!! Dette e jo dein ailler, ailler, ailler bæste gjømmeplassen!!!"

Isa klippet håret her i vår. Hun var lei av all den hårbørstinga. Ikke lenge etter erklærte hun at hun at hun skulle bli en korthåret lege når hun ble voksen. Smelt. Mon tro hvor hun henter sin inspirasjon fra..... Det må være superfadderne, Marte og Elizabeth i Sverige. Korthårede leger begge to..

Vel i det siste har det bredt seg bekymrede rynker i Isas panne. Hun vil nemlig ha langt hår igjen. Helst så langt som Rapunzels. Og så vil hun så gjerne bli ballettdanserinne.. Men det går jo ikke. Det går ikke i det hele tatt!!

"Hvorfor kan du ikke bli ballettdanserinne med Rapunzelhår???" spurte jeg, vel vitende om at noe ballettskole finnes ikke på Inndyr og kjøring til Bodø med vår timeplan er noe uaktuelt... I tillegg ser jeg det som særdeles lite realistisk at håret skal bli 40 meter langt.

"Mæn, mamma!!! Æ vil jo bi ein mamma når æ bi stor å få beibi magen å vær ein mamma!! Å då må main jo va læge mæ kort hår!! Eillers e main ingen mamma!!"

Ikke lett å skue ut over sin egen verden når man er fire.. Særlig ikke når superfadderne i Sverige også har blitt mamma..

Ellers driver vi å lærer oss og sykle. For man må nemlig lære seg det når man har lyst å bli en sykkelist!! Bare så dere vet det..

 

9 kommentarer:

  1. Ja Isa er god til å gjemme seg:)

    SvarSlett
  2. *fnis*
    Herlig firåring! :)

    SvarSlett
  3. Isa er god til å gjemme seg, og mammaen er god til å være tålmodig! Jeg tror jeg hadde kasta inn håndkle etter et par turer opp trappa og ned på senga.. (Hvis B-12 tilskuddet snart kan begynne å virke.. vel, så kanskje ;))
    En herlig logikk har hun hvertfall, og iflg henne, er jeg så langt unna definisjonen mamma som man kommer! ;-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Har du ikke fått sprøyte med B12? Funker fortere.. :)

      Slett
    2. Nei du skjønner han legen min er livredd for ting som foregår under beltestedet.. Så derav pillene.. Men neste gang insisterer jeg på en sprøyte i rompa! ;)

      Slett
  4. Så nydelig perspektiv på både gjemmessted og mamma. <3
    Og det er kjekt Åse verden fra barnas side en gang i blant, for det er lett å glemme at de har langt mindre erfaring enn oss ❤

    SvarSlett
  5. Jeg har litt samme logikk som Isa, kjenner jeg "Nei, deg går ikke, fordi jeg har feks feil dialekt"... Men hever meg litt oer hva som er en mamma, jeg er ikke lege og håret er ikke kort, lell har jeg oppdratt barn i flere år :)

    SvarSlett
  6. Frøkna vår på 4 og et halvt år har også ambisjoner a la vekselsvis Rapunzel-hår og de mer karrieremessige. Hun skal nemlig bli dyrlege og ballerina..! De er helskjønne med sine spontane utsagn og vidunderlige logikk! :-)

    SvarSlett