søndag 30. september 2012

Rapunzel og de tre bukkene bruse.

Hei.

Søndag og mange timer som skal slås ihjel med kvalitetstid med ungene... Man skal jo leke med ungene sine, men av og til så er skillet mellom lek og virkelighet ikke helt enkelt. Noen har større innlevelsesevne enn andre og der stiller Isa i en særklasse. Hun kan på tre sekunder forsvinne inn i en verden der vi andre ikke helt følger henne, hun kan gå i en time og prate med et gresstrå og ha det helt fint. For voksne finnes det diagnoser for slikt, men når man er tre år er dette en velsignet egenskap å ha. I allefall så lenge man får være i fred og leke sine egne trygge leker med seg selv.. Det er her det skjærer seg når jeg og Eir skal være med...

Scene: Lekeplass på østlandet, klatrestativ forvandlet til Rapunzel's tårn
Roller: Eir er Rapunzel, undertegnede er den slemme heksa, Isa er drømmeprinsen

Heksa kommer inn i tårnet der Rapunzel er fanget og forteller at hun aldri kommer ut igjen, at hun er fanget på livstid og at ingen kan klare å redde henne! Heksa går ut for at drømmeprinsen skal gjøre sin entre... ............... ingen drømmeprins ankommer......... Heksa går på nytt inn og sier til Rapunzel at hun bare ikke må få noen drømmeprins til å komme å redde seg mens hun er ute, går ut på nytt for at drømmeprinsen skal gjøre sin entre..... ............ingen drømmeprins i sikte....
Etter litt rop og leting finner vi drømmeprinsen stiv av skrekk i Rapunzels kjeller. "Han" tør ikke for sitt bare liv komme opp i tårnet til Rapunzel. Rapunzel forklarer med all tålmodighet en femårig Rapunzel kan oppdrive at drømmeprinsen jo skal redde henne fra heksa. Skrekkslagent sier drømmeprinsen: "æ ska prøv, mæn æ e så redd!!!"
Heksa kommer inn i tårnet og sier: "Nå klipper jeg håret ditt, Rapunzel!" En hikstende, strigråtende drømmeprins kommer farende opp fra kjelleren og slår løs på heksa. Under en tornado av knyttnever lyder et rop: "NEEEEEEI, NEEEEEEI, ikke håret, ikke klipp håret!!!!" Heksa forsøker å dukke for slagene og griper etter Rapunzel for å klippe henne, hvorpå drømmeprinsen vræler: "LØP Rapunzel, redd deg selv, du er jo min skatt!!!" Rapunzel som nå er knestående og hylende av latter forsøker å roe ned drømmeprinsen som fortsatt gjør sitt beste for å ta livet av heksa..

Man anså det nødvendig med et rollebytte og Isa fikk rollen som Rapunzel, Eir ble heks og jeg skulle nå være drømmeprinsen som skulle redde den fagre jomfru. Alt gikk bra til drømmeprinsen ankom slottet. Rapunzel nektet plent å bli med for "æ vil ikke mest håre mett!!". Etter at drømmeprinsen forsøkte å bære med seg Rapunzel som nå klorte seg fast i veggen kom heksa tilbake for å se hva som skjedde. Jeg fant ut at da fikk heller drømmeprinsen kaste ut heksa og gjorde så mens jeg ropte: "Løp, Rapunzel, løp!!!!!" Vi fant Isa igjen 750 meter borti veien og som Eir sa: Jeg tror kanskje vi ikke skal leke dette her mer....


I dag valgte vi den mer klassiske De tre bukkene bruse. Et berg i fjæra var bru og rollene ble fordelt på Isa, Eir, mormor og meg selv. Isa var først den minste bukken bruse. Etter at trollet hadde erklært at nå kom det svarte den lille bukken tappert "du kan ikke ta meg, for jeg er feit" og så sprang hun det hun klarte over berget og i sikkerhet på den andre siden.. Stolt over eget mot erklærte hun at hun i neste runde skulle være trollet. Det startet veldig bra med et skummelt troll som hoppet frem på stien og skulle ta den lille bukken. Litt snurt kom trollet på at den lille bukken jo skulle få gå forbi og det la seg i skjul og ventet på bedre tider. Den mellomste bukken ble raskt vinket forbi og så kom den store bukken. Nå var det tydelig at trollet var litt mer usikker. En liten detalj, den at det er trollet som taper, hadde tydeligvis kommet frem i hukommelsen. Litt forsiktig pep det "Hvem er det som tramper på min bru???" Da den store bukken svarte, var det et nå tydelig vettskremt troll som vrælte: "Ikke ta meg, ikke ta meg!" og la så på sprang. Nok en gang måtte Eir erklære at leken var over og vi fant Isa mellom noen steiner der hun gjemte seg..



Så det er ikke så greit å ha god innlevelsesevne og jeg har etter disse to episodene full forståelse for Isa når hun kommer hjem fra barnehagen og sier "Eir, æ vil ikke lek med dæ, æ e sliten, å ha leka mæ onga i heile dag å no vil æ lek me mæ sjøl!!"


4 kommentarer:

  1. Å du store mi tid...... Ha ha ha ha ha. Eg flir så eg skrik her :)

    SvarSlett
  2. Her renner tårene av latter.

    SvarSlett
  3. Fantastisk bra! Jeg ler så jeg griner!

    SvarSlett