torsdag 20. september 2012

Førstegangsskoleforeldre

Hei.

I høst begynte Eir på skola. Dette var jo selvfølgelig en stor begivenhet for henne, og også for meg og Henning som nå er førstegangsskoleforeldre.

Det aller første man må gjøre før man begynner på skola er å velge klær, penal og bokpapir. Vi hadde satt av en hel dag i Trondheim til dette. På Hennes og Mauritz fant jeg et antrekk som bare var SÅÅÅÅ fint. Eir kastet et blikk på det fr hun sa: "Mamma! Det der er alt for mannete! Det ser ut som noe som en voksen mann har på i begravelse!" Man kan vel si at mammaen var fullstendig nedstemt. Så skulle Eir finne noe på egenhand. Da var det min tur å sette foten ned for hvit bluse med rosa prikker og sløyfe under en hvit kjole med store sorte prikker og en gedigen sløyfe og tilslutt prikkete tights fikk ungen til å se ut som en polkagris på syre. Eir var potte sur da jeg ikke forsto at disse prikkene passet perfekt sammen, men tilslutt kom vi da til en enighet og hun var ganske fornøyd på morgenen første skoledag, både med antrekk, sekk og penal.


Nå har jo Eir vært så heldig at hun har fått tanta til klassekontakt. Det gjør jo skolestarten endel tryggere. Hun klarer fint å skille på skole og privatliv for når hun er på skola så "er jo tante Mette tanta til alle i klassen og ikke bare til meg!" Jeg har det jo litt værre med at min lillesøster er ansvarlig for min kjære lille førstefødtes opplæring. Tryggere ble jeg ikke da tanta var med på natursti på "kom deg ut-dagen" og presterer å si at Olav er Norges konge. At Eir svarte Håkon skal jeg bære over med...



Men det er jo klart fordeler med at man kjenner læreren ganske godt. Nå har hun satt opp telefonnummer og mail på ukeplanen slik at alle skal kunne nå henne, så jeg har ikke alt for dårlig samvittighet når jeg ringer under lekselesing og spør: Hva menes med rettlinjet form??, skal hun gjøre side 43 når dere ikke har gjort side 41 og 42? Skal hun ikke lese det som står der, er det jeg som skal gjøre det? Eir sier du har sagt at hu nkan gjøre det hun vil i lekse i dag?? Ei heller ikke at jeg klokken 07: 24 sender tekstmelding: Er det lov å sende ritzkjeks med på tur?? Skal de ha med bøker når dere skal på tur??



Ukeplan er for en førstegangsforelder nytt å forholde seg til. Jeg trodde jeg var flink og hengte kopi opp på tavla hjemme. Men neida, man må nemlig være forberedt på at denne endres under ukas gang, fortalte kontaktlæreren som tilfeldigvis var innom og spiste middag.
Ukeplanen ser slik ut:

Her må man da altså hver dag undersøke med lupe om side 42 i Tuba Luba er endret til side 43. Man må også passe på å gjøre rett lekse til rett dag. Fredag i første uka undret jeg meg stort over at ungen hadde lekser, før jeg innså at vi selvfølgelig skulle gjort den dagen før, for det var jo lekse TIL fredag...
Læringsmål i norsk denne uka er å fortelle sammenhengende om opplevelser og erfaringer. Vi har krysset dette av etter en tirade om hvor urettferdig det var at de andre ungene hadde fått spyle hjelpelæreren med brannslange i dag. Hjelpelæreren var visstnok litt treg så de som spylte først mått bare spyle asfalten. Det hun lærte av denne erfaringen var at det ikke var lurt å være den ørste som gjorde noe så fra nå skulle hun stille seg bakerst.

Gym er et kapittel for seg. VI har nå i tre uker samvittighetsfullt pakket gymbag med handduk og ikke minst SÅPE!! For det står på ukeplanen at man skal pakke såpe og handduk ned i gymbagen. Den første uka vi pakket var hallen fortsatt stengt. Tydeligvis hadde de andre fått med seg dette for Eir var den eneste som møtte til utegymmen iført t-skjorte, joggebukse og innesko. Og ikke minst hadde hun med seg SÅPE! Andre uka var hallen åpen. På spørsmål om hun hadde fått dusjet var det alikevel negativt svar da 2-klassen hadde vært så treige at dusjene aldri ble ledige. Men hun hadde nå med såpa i allefall. Sist hadde de fått dusje, men ikke håret, for 2-klassingene var så treige så det rakk de ikke. "Men det var bra jeg hadde med SÅPE, for vi dusjet jo kroppen!" Nå er gymbagen pakket til i morgen og da har hun med sjampo for da er de lovet at de skal få vaske håret. Hva de ellers gjør  gymtimene aner jeg ikke da det ikke berettes mye om det. Forøvrig skal de lære om handvask i MAt og Helsetimen i morgen så om hun ikke får brukt såpa i gymtimen på grunn av treige 2 klassinger så kan hun jo bruke den da...

SFO er jo også en mystisk ting. Denne åpner 07:15 og stenger 16:15. Det er også stort sett det jeg vet. Jeg har en anelse om at de spiser der. Og så er de mye ute når det er fint vær. De har også personale der. Noen er "strengest på hele skola" mens andre "er ofte på butikken så de andre blir alene igjen" Ette å ha sett Verdens beste SFO på DVD hele sommeren har jeg bange anelser, men  tror det er et veldig fint sted selv om de ikke har noen av de morsomme lekene fra barnehagen og de har mange mindre voksne slik at ungene må si fra hvis noen er ekle med hverandre. Overgang fra rutiner og regler i barnehagen til en litt friere hverdag på SFO begynner å gå seg til.

Friminutt er også en stor greie. Og det er så PINLIG når de store ungdommene sier at man har en kjæreste og flørter og sånn! Jeg prøver å ikke få hetta og spør forsiktig om hva det betyr at de store guttene flørter. Det er da altså når de sier at man har en kjæreste og det er så PINLIG! Særlig når den såkalte kjæresten går i barnehagen og "han har jeg jo aldri spurt engang så han er jo ikke kjæresten min da, er han det???"

Meldingsbok er en fin ting. Der skal man skrive alle beskjeder til skolen. Eir er veldig streng på dette så jeg må jo si jeg følte meg litt dum da jeg pliktoppfyllende skrev beskjed til SFO om at "Eir skal være med sin tante, Mette hjem fra skolen i dag." Når meldingsboka så kommer tilbake med "OK, hilsen Mette :) " føler man seg jo ikke særlig lurere.




3 kommentarer:

  1. Mye morro:):)

    SvarSlett
  2. Den bloggen din har blitt en skikkelig tidstyv! Bare så du vet det! Tror du blir nødt til å fjerne den der: "You might also like"-funksjonen din:)

    Hørt at det er mye å holde styr på når kiden begynner på skole, men det der var jo overveldende! Flaks for deg at søstera di er sjefen, sier nå jeg! Og godt jeg har godt tid til å psyke meg opp til det er vår tur!

    SvarSlett