onsdag 10. april 2013

Noe så ekkelt og fælt! Aldri mer!!

Hei.

Har i det siste lest en del blogginnlegg om at barn ikke må ha så mange fastsatte aktiviteter på ettermiddagen. De må lære seg å aktivisere seg selv! Her i huset aktiviserer de seg stort sett selv med hjelp av iPad. Jeg tviler jo på at det er det som menes med selvaktivisering...

Gleden var derfor stor da verandaen ble måket og jentene fant en ny lek. Fisketur! Isa sto på verandaen med et tau med en pose i og Eir stor under og puttet diverse oppi posen som Isa da på sin side halte og dro opp og over gelenderet. Stor glede hos alle, inkludert Yme som syntes dette var fantastisk å bivåne.





Leken fortsatte i dag. Henning kjørte mamma og pappa til Ørnes på båten så det var bare meg og ungene.

Eir ville hale og dra og Isa sto derfor under verandaen. Første pose kom opp og Eir kom furten inn. Småstein! Ikke noe morsomt i det hele tatt! Eir hadde jo sendt opp Hennings militærstøvler, en stellebag og øreklokker. Småsteinen hadde Eir kastet tilbake over gelenderet. Jeg ilte ut for å sjekke skadeomfanget. Litt skamfull må jeg innrømme at det var bilen som sto foran huset jeg tenkte mest på, ikke Isa. Småstein ble bannlyst. Det samme ble leketraktorer i går da Yme nesten klarte å treffe Eir midt i hodet når han kastet den ned...

En stund senere hørte jeg: "jammen du træng jo ikke ta i di!!" Fant ut det var best å sjekke status. En stor pose med Ymes brukte bæsjebleier...... Satt ut for å hives. Også bannlyst!!

Så ble det slutt på leken. Eir kom inn. Kjempesur. "Isa seinna  bærre opp ækle teng!!!" "No e dæ bærre gris på heile verandaen!!" Nede ved døren er det satt ut et lite bøtteaskebeger til bruk for enkelte nikotinslaver som besøker oss innimellom. Ser ut som en liten søppelbøtte i tinn i miniatyr. Med lokk.. Denne bøtta hadde nå Isa lagt i posen og når posen vakkert ble dratt over gelenderet spredte jo all den ekle gørra seg utover verandaen.

Jeg anser meg selv for å tåle ganske mye ekkelt. Jeg kan se blod pumpe ut fra arterier, jeg kan tømme en rimelig stor abscess, skjære ut talgkjertler som tømmer seg. Jeg tåler fint både bæsj og spy og til og med blodig oppkast går helt fint. Beinpiper som står ut av huden etter et brudd er jo fasinerende og sår er morsomme greier jeg kan sy. Å fjerne en stortånegl gjør dagen lykkelig. Jeg koser meg når jeg kan sitte å pirke ut en 5 cm lang treflis fra en underarm og jeg har en gang plukket t en 1x2 cm stor nyrestein fra en urinrørsåpning. Fiskekrok i øyet er ikke en drømmesituasjon å håndtere, men skal nok klare det også.

Men et askebeger tømt utover min fine veranda. Jeg innrømmer glatt at jeg sitter her og brekker meg bare ved å skrive om det. Det er så ekkelt!!! Og så den lukta! Før tørker jeg spy og diare i tre dager enn å gjøre den jobben der igjen. Med tre unger stående inne bak verandadøren og se på det hele klarte jeg med å trekvartveis lukke øynene, la være å puste, svelge brekningene og arbeide med strake armer å få tørket opp de ekle, ekle, ekle ufyselige sneipene. Bare ordet sneip får meg egentlig til å brekke meg. Forferdelig ord!

Posen hev jeg da den dryppet av brun væske. Ungene ble sterilisert og spritet. I mitt eget hode oppførte jeg meg rolig og fattet mens kvalmen kom i bølger. Noe så innmari fælt!! Det sier seg selv at jeg på ingen måte klarte å ta bilder av elendigheten. Setter derfor heller inn et illustrasjonsfoto.



Isa har lovet å la den bøtta være, men da jeg aldri, aldri og jeg gjentar ALDRI skal oppleve dette igjen lar jeg selvaktiviseringen heretter skje ved hjelp av iPad! Frisk luft og fri lek.. HELT og ABSOLUTT unødvendig!!

8 kommentarer:

  1. Huff å huff detta var ille ja,må nok få pappaen og søstra di lenger unna huset når de ska røyk:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jepp, evt bygge seg røykebu! Eller tømme askebegeret etter seg!! :)

      Slett
  2. Haha, men sneiper lukter jo såååå vondt!!

    SvarSlett
  3. Stakkars dæ, syns æ kjenne lukta komme ut av pc'n!!!!

    SvarSlett
  4. Hahaha! Vi hadde fiskedam på en av bursdagene til sønnen vår; det gjorde stor lykke at vi hengte på masse rare ting før godteposen kom! (men ikke sneiper da; uærk)

    SvarSlett
    Svar
    1. Fiskedam er en slager. Men det trikset med å henge på lureting funker bare etter en viss alder tror jeg. Blandt toåringer uten særlig humor kan en sokk bli rene katastrofen av skuffelse.. Tro meg.... :) :)

      Slett